MENITI HARI - Astaghfirullah Amalan Rasulullah, Penenang Jiwa, Pencetus Idea, Penyelesai Masalah. Buku ini ditulis berdasarkan pengalaman penulis dan rakan-rakan yang meminta bantuan daripada penulis. Keajaiban ISTIGHFAR sambil menyebut 'Allah..' di dalam hati, dapat menyelesaikan pelbagai masalah tanpa dijangka.


Rasulullah SAW bersabda :
"Tidakkah engkau beristighfar?
Aku beristighfar kepada Allah dalam sehari semalam
seratus kali."
(Ahmad, Ibn Majah, Hakim)


BORANG TEMPAHAN
Harga RM22 - termasuk penghantaran (ekspres)


"Untuk membaca SINOPSIS sila klik pautan di bawah"

> Klik Di Sini Untuk Membacanya <

Saturday, September 15, 2012

Kawan oh.. Kawan

Assalamualaikum w.b.

Hari ini umi nak cerita pasal anak umi yang bongsu, Amir. Semalam umi baru sahaja menjemput Amir dari asrama. Dalam perjalanan yang dihiasi dengan kesesakan jalan raya, umi dan Amir sempat bersembang.

"Umi.. tadi masa di sekolah, ustaz ingatkan semua orang supaya segera bersolat. Lepas tu, ada seorang budak lelaki ni, dia jawab pada ustaz, 'sekejap la..'. Selepas itu, ustaz pun marah budak tu. Ustaz rotan dia." cerita Amir kepada umi. Apa lagi.. umi pun ambil peluang ini untuk menasihati Amir.

"Amir.. sebab itu umi selalu ingatkan Amir, 'kita adalah siapa kawan-kawan kita'. Kalau kita berkawan dengan budak yang nakal, yang selalu melanggar disiplin, yang tidak berakhlak, yang tidak hormat akan guru, melawan guru, tidak berbudi bahasa.. walaupun kita tidak melakukan kesalahan itu semua, kita tetap dipandang sebagai orang yang tidak baik juga."

"Sebaliknya.. jika kita berkawan dengan orang baik-baik, walaupun kita melakukan sedikit kesilapan, kita tetap dipandang sebagai orang yang baik-baik. Akhirnya.. kita benar-benar menjadi orang yang baik."

"Sebab itu, umi mahu Amir cari kawan di kalangan orang yang baik-baik, yang berakhlak, yang berpekerti mulia. Sebagai manusia biasa, kita tidak akan mengetahui sama ada kawan kita itu baik atau tidak. Kita boleh berkawan dengan semua orang."

"Tetapi, apabila kita melihat kawan kita melanggar disiplin atau melakukan kesalahan, maka hendaklah kita menjauhkan diri daripada kumpulan tersebut, sebelum kita mengetahui lebih banyak lagi rahsia mereka. Elakkan diri daripada berada di dalam kumpulan itu lagi."

"Selain itu, umi mahu Amir berdoa kepada Allah SWT supaya diberi kawan-kawan yang berakhlak. Mohon berlindung kepada Allah SWT daripada mendapat kawan-kawan yang tidak berakhlak. Selepas doa, istighfar sambil menyebut 'Allah..' di dalam hati. Amalkan selalu, insya-Allah Amir akan dapat kawan-kawan yang baik-baik." Aku berpesan kepada anakku Amir.

Amir tetap tekun mendengar setiap patah bicara yang keluar dari mulut umi.


No comments:

Post a Comment