MENITI HARI - Astaghfirullah Amalan Rasulullah, Penenang Jiwa, Pencetus Idea, Penyelesai Masalah. Buku ini ditulis berdasarkan pengalaman penulis dan rakan-rakan yang meminta bantuan daripada penulis. Keajaiban ISTIGHFAR sambil menyebut 'Allah..' di dalam hati, dapat menyelesaikan pelbagai masalah tanpa dijangka.


Rasulullah SAW bersabda :
"Tidakkah engkau beristighfar?
Aku beristighfar kepada Allah dalam sehari semalam
seratus kali."
(Ahmad, Ibn Majah, Hakim)


BORANG TEMPAHAN
Harga RM22 - termasuk penghantaran (ekspres)


"Untuk membaca SINOPSIS sila klik pautan di bawah"

> Klik Di Sini Untuk Membacanya <

Tuesday, September 18, 2012

Astaghfirullah Amalan Rasulullah



Rasulullah SAW bersabda; “Tidakkah engkau beristighfar?
Sesungguhnya aku beristighfar kepada Allah dalam sehari semalam seratus kali.”

(Ahmad, Ibn Majah, 
Al-Darimi, Hakim, Ibn Hibban, al-Nasa’i)

Di dalam sebuah hadis sahih yang lain, Rasulullah SAW bersabda;
“Wahai manusia, taubatlah kalian kepada Allah kerana aku bertaubat setiap hari
seratus kali.”
(Muslim, Ahmad, Ibn Hibban)


Para sahabat menyampaikan bahawa, Rasulullah SAW bertaubat sebanyak, 70 kali sehari dan kadangkala sehingga 100 kali setiap hari. Dalam erti kata lain, Rasulullah SAW berzikir dengan Astaghfirullah.. sebanyak 70 kali ke 100 kali sehari.

Dalam sebuah hadis riwayat Hudzaifah r.a., dia bertanya; “Wahai Rasul, lisanku ini sering menyakiti orang. Kebanyakan aku lakukan kepada keluargaku.”

Rasulullah SAW menjawab; “Tidakkah engkau beristighfar? Sesungguhnya aku beristighfar kepada Allah dalam sehari semalam seratus kali.” (Ahmad, Ibn Majah, Al-Darimi, Hakim, Ibn Hibban, al-Nasa’i)

Di dalam sebuah hadis sahih yang lain, Rasulullah SAW bersabda; “Wahai manusia, taubatlah kalian kepada Allah kerana aku bertaubat setiap hari seratus kali.” (Muslim, Ahmad, Ibn Hibban)

Namun begitu, amalan berzikir dengan Astaghfirullah.. ini, hanya dapat kita temui di dalam wirid selepas solat sahaja. Wirid selepas solat, dimulai dengan membaca Astaghfirullah.. hingga wa-atubu-ilaih sebanyak 3 kali atau 10kali.
Rasulullah SAW seorang yang kuat beramal. Katalah, baginda beristighfar sebanyak 10 kali dalam setiap wirid. Sehari semalam lima waktu, baru dapat 50 kali istighfar.

Jadi, apakah maksud tersirat daripadanya?
Maksud tersiratnya ialah mungkin Rasulullah SAW melakukan yang bakinya, di luar waktu solat. Mungkin ketika baginda sedang memetik tamar atau ketika sedang berjalan ke masjid atau waktu-waktu yang lain juga.

Oleh yang demikian, sewajarnyalah kita berzikir dengan Astaghfirullah… ini, sepanjang kita melakukan aktiviti harian kita. Sewaktu kita sedang memandu misalnya, atau sewaktu kita sedang melakukan kerja-kerja rumah, atau waktu-waktu yang lainnya.

Rasulullah SAW bertaubat sebanyak 70 kali ke 100 kali sehari, sedangkan Rasulullah SAW merupakan seorang yang maksum, yang terpelihara daripada melakukan dosa dan maksiat. Rasulullah SAW juga dijamin syurga oleh Allah SWT.

Siapalah kita jika hendak dibandingkan dengan baginda. Kita sekadar seorang hamba Allah yang kerap melakukan kesilapan dan kesalahan, hampir setiap waktu. Kita juga kerap melakukan dosa dan maksiat.

Sebagai seorang hamba Allah yang mengakui bahawa kita adalah di kalangan umat Nabi Muhammad SAW, maka sewajarnyalah kita mengamalkan Astaghfirullah.. ini lebih daripada baginda.

Tambahan pula, ini merupakan salah satu amalan Rasulullah SAW yang jelas dan nyata, bukan bid’ah. Maka,tidak ada sebab mengapa kita tidak mahu mencontohi sunah Rasulullah SAW ini dan mengamalkannya.

Di petik dari naskah
MENITI HARI - Astaghfirullah Amalan Rasulullah,
Penenang Jiwa, Pencetus idea, Penyelesai Masalah
BAB 7 : ASTAGHFIRULLAH AMALAN RASULULLAH

1 comment: