MENITI HARI - Astaghfirullah Amalan Rasulullah, Penenang Jiwa, Pencetus Idea, Penyelesai Masalah. Buku ini ditulis berdasarkan pengalaman penulis dan rakan-rakan yang meminta bantuan daripada penulis. Keajaiban ISTIGHFAR sambil menyebut 'Allah..' di dalam hati, dapat menyelesaikan pelbagai masalah tanpa dijangka.


Rasulullah SAW bersabda :
"Tidakkah engkau beristighfar?
Aku beristighfar kepada Allah dalam sehari semalam
seratus kali."
(Ahmad, Ibn Majah, Hakim)


BORANG TEMPAHAN
Harga RM22 - termasuk penghantaran (ekspres)


"Untuk membaca SINOPSIS sila klik pautan di bawah"

> Klik Di Sini Untuk Membacanya <

Monday, September 17, 2012

Kawan oh Kawan II

Rasulullah SAW bersabda: “Tiada suatu amalan seorang hamba yang paling berat timbangannya pada hari kiamat, melebihi akhlak yang baik.” Hadis riwayat Abu Daud dan At-Tirmidzi.

‘Kamu adalah siapa kawan-kawan kamu.’

“Apa maksud kata-kata ini?” soalku lagi.
“Maksudnya ialah jika kita berada dalam kumpulan budak-budak nakal, yang melakukan banyak kesalahan dan tidak berdisiplin, walaupun kita tidak melakukan kesalahan yang serupa, orang tetap akan mengatakan yang kita pun sama seperti mereka. Ini kerana kita berada dalam kumpulan itu. Apabila kerap kena tuduh, akhirnya kita pun berfikir;”

‘Aku tidak melakukan kesalahan pun kena tuduh juga. Baik aku buat, puas hati.’

“Akhirnya, kita betul-betul melakukan kejahatan itu. Jadilah kita, sama seperti mereka.”

“Begitulah sebaliknya. Apabila kita berkawan dengan orang baik-baik, orang yang berakhlak mulia. Walaupun kita nakal, orang tetap memandang kita di kalangan orang yang baik-baik. Akhirnya, kita akan benar-benar menjadi orang yang baik.”

“Anak-anakku, apabila kamu melihat ahli kumpulan kamu melakukan kesalahan, apakah yang perlu kamu lakukan?”
Anak-anakku masih lagi memberi tumpuan kepada apa yang ingin aku sampaikan.

“Langkah pertama.”
“Segeralah kita menjauhkan diri daripada kumpulan tersebut. Keluarlah daripada kumpulan itu dengan segera.”
“Andai kita terus berada di dalam kumpulan itu, kita akan mengetahui lebih banyak rahsia mereka.”

“Maka, sangat tipislah harapan kita untuk keluar daripada kumpulan tersebut.”
“Mereka akan sentiasa bersyak wasangka dengan kita. Mereka takut, kalau-kalau kita membocorkan rahsia mereka.”

“Ini sangat penting untuk kamu amalkan,” pesanku kepada anak-anakku.
“Hanya dengan cara ini sahaja, kamu dapat menye-lamatkan diri kamu, daripada terjebak dengan kawan-kawan yang tidak berakhlak.”

“Anak-anakku.. selain dari itu, ada satu lagi kaedah untuk mencari kawan yang sejati. Iaitulah dengan cara berdoa dan merayu-rayu kepada Allah SWT.”

‘Ya Allah, Ya Robbi, Ya Tuhanku. Berilah kepadaku kawan yang baik-baik, ya Allah. Yang berakhlak, ya Allah. Aku berlindung kepada-Mu ya Allah, daripada mendapat kawan-kawan yang tidak berakhlak, ya Allah. Yang buruk perangainya, ya Allah. Tiada daya upayaku ya Allah, melainkan dengan izin-Mu, ya Allah. Tiada daya upayaku ya Allah, melainkan dengan bantuan dan pertolongan-Mu, ya Allah. Sesungguhnya, ya Allah. Kepada-Mu sahajalah sebaik-baik tempat berlindung.’

“Kemudian, sambunglah dengan istighfar. Satu yang kamu jangan sampai terlupa ialah menyebut ‘Allah..’ di dalam hati sambil beristighfar.”

“Doa ini perlu kamu amalkan terutamanya apabila kamu akan berpindah sekolah, memasuki IPTA, masuk asrama penuh, bertukar tempat kerja, berpindah rumah dan sebagainya.”

“Jangan sampai, apabila telah berhadapan dengan masalah pergaulan, baru kamu hendak berdoa dan merayu-rayu kepada Allah SWT.”

“Hakikatnya, memohon berlindung itu lebih baik daripada memohon menyelesaikan masalah. Mencegah lebih baik daripada mengubati.”



Di petik dari naskah
MENITI HARI - Astaghfirullah Amalan Rasulullah,
Penenang Jiwa, Pencetus idea, Penyelesai Masalah
BAB 7 : AKHLAK YANG BAIK

No comments:

Post a Comment